Blogia
Los archivos lúcidos, aunque cada vez menos, que me hago mayor

Canciones para no vivir sin ellas

San Valentín me da fiebre

San Valentín me da fiebre

Feliz San Valentín a todos. Espero que las mugrientas y estúpidas sonrisas que he visto en todos lados hayan estado también en vuestras caras. Como hice el año pasado, una buena canción de amor para este día, aunque la de este año no es de resentimiento (creo que el año pasado puse Piece of my heart, de Janis Joplin). Hoy, una letra de Woody Guthrie con música de Wilco. Se llama Secret of the sea. Viene en Mermaid Avenue vol. 2. Wilco y Billy Bragg hicieron dos discos con letras de este tío, que fue el que dice Dylan que más le inspiró a la hora de ponerse a cantar.

Yo sí sé cuál es el secreto del mar. Me lo dijo la última vez que fuí a la playa, pero no os lo voy a contar. El mar es muy inseguro, por eso no dice nada y siempre habla con un murmullo que todos oyen pero que nadie entiende. Nunca te dirá la verdad aunque te susurre al oído cantinelas preciosas de sirena y todos moriremos sin que sepamos su triste verdad. Es así de crudo. Además, a mí nunca me ha gustado la playa ni el mar. Soy de montaña, todo el mundo lo sabe.

Who can guess the secret of the sea?
Who can guess the secret of the sea?
If you can guess the secret of my love for you
Then we both could know the secret of the sea

Tell me could you ever tell the secret of the sea?
These high rolling waves along the shore
The footprints of the lovers that come here to love
By the tides washed away forever more

Who can guess the secret of the sea?
Who can guess the secret of the sea?
If you can guess the secret of my love for you
Then we both could know the secret of the sea

You claim to know the secret of a kiss and a hug
The secret of the grass and of the trees
If you can tell the secret of a warm friend’s hand
Then we all would feel the secrets of the sea

Who can guess the secret of the sea?
Who can guess the secret of the sea?
If you can guess the secret of my love for you
Then we both could know the secret of the sea
We both could know the secret of the sea

*Bajaros esta canción, que dura dos minutos y medio* *Y traedme paracetamol, que voy a morir de fiebre*

Tampa to Tulsa, The Jayhawks

Tampa to Tulsa, The Jayhawks Antes de irme a la cama...

 

Thinking it over
There’s a card game in the back seat
They’re throwing dice in the aisle
And the driver just smiles
With every mile he’s closer to the arms
Of the woman who loves him
Tampa to Tulsa, one layover

Please don’t ask, take my love and make it last
Please don’t ask, ease my worried mind
And take my hand

Picking up nothing but stock quotes
On a GI’s radio
It’s giving me nothing but false hope
I’m putting it all on the line
Tampa to Tulsa, one layover

Please don’t ask, take my love and make it last
Please don’t ask, ease my worried mind
And take my hand

I know that you’re running
But you don’t know what from
Tampa to Tulsa, one layover

Please don’t ask, take my love and make it last
Please don’t ask, ease my worried mind
And take my hand

Always on my mind, Ryan Adams

Always on my mind, Ryan Adams

Cada día me doy más cuenta de que colgar letras de canciones en el blog es una parida suprema. La gente luego no se las baja, ni siquiera leen la letra y su aportación en la pantalla es más que nula. Pero bueno, da igual, son una excusa para poner un post nuevo cuando te faltan ganas de criticar, alabar o vomitar encima de algo.

Me he fijado en que en el apartado de Canciones para no vivir sin ellas, sólo he puesto una de Ryan Adams: Come pick me up. Fue la primera que colgué y para mí sigue siendo ’de cabecera’. Hoy han estrenado una peli que se llama Elisabethtown y aparece en la banda sonora. Han censurado las partes en las que dice "screw all my friends" y "fuck me up", pero sigue siendo una letra dura como un puño.

Ahora voy a dejar colgada otra de Ryan Adams. Bueno, qué cojones, no es suya. Es de Wayne Carson Thompson, Johnny Christopher y Mark James. No tengo ni puta idea de quiénes son estos honorables señores, pero alguien importante deberían ser, porque para componer esta canción tienes que haber sido tocado por algo. Buscando por el Google he descubierto que han hecho versiones de ella Elvis Presley, Willie Nelson y hasta los Pet Shop Boys. Ryan Adams la ha metido como un bonus track en Jacksonville City Nights. Desde la primera vez que la escuché supe que era una gran canción. Ahí os la dejo. Compraros el disco o, si el mp3 ya os ha cerrado el apetito musical, pues bajárosla. Un abrazo

Maybe I didn’t treat you
Quite as good as I should have
Maybe I didn’t love you
Quite as often as I could have
Little things I should have said and done
I just never took the time

You were always on my mind
You were always on my mind

Tell me, tell me that your sweet love hasn’t died
Give me, give me one more chance
To keep you satisfied, satisfied

Maybe I didn’t hold you
All those lonely, lonely times
And I guess I never told you
I’m so happy that you’re mine
If I make you feel second best
Girl, I’m sorry I was blind

You were always on my mind
You were always on my mind

Tell me, tell me that your sweet love hasn’t died
Give me, give me one more chance
To keep you satisfied, satisfied

Little things I should have said and done
I just never took the time
You were always on my mind
You are always on my mind
You are always on my mind

Monday, Wilco

Monday, Wilco Gran canción de rock que te mete una patada en el culo y te manda a la luna. Tres minutos y medio de guitarras y un estribillo para los que todavía no conocen a este grupo. Hay que decir que esta canción viene en el Being There, cuando todavía no se les había pirado la pinza con las programaciones y el sintetizador (aunque quizás Yankee hotel foxtrot y A ghost is born sean sus mejores discos). Bajaros esta pedazo de canción, por favor (o compraros el disco, que es doble y seguramente no lo encontréis muy caro).

Choo choo Charlie had a pretty good band
But he couldn't understand why no one would go
A world record player's on a tour of Japan
Charlie's fixing his van with the left arm tan

He said
Monday, I'm all high, get me out of FLA
In school yeah, I fooled ya
Now I know I made a mistake

Blister on a turnpike, let me by
I only wanna wonder why when I don't die
Ooh, I shot ya, yeah, I know
I only wanna go where my wheels roll

Monday, I'm all high, get me out of FLA
I fooled ya, in school, yeah
Now I know I made a mistake

Everybody's wondering where'd he go
He must be down in Pensacola hiding from the snow
The world record player's on a tour of Japan
Charlie's fixing his van
He's waiting for a postcard

And he said
Monday, I'm all high, get me out of TLA
I cut class, in school, yeah
Now I know I made a mistake
I made a big mistake

Into the mystic, Van Morrison

Into the mystic, Van Morrison Otra gran canción del de Belfast. Aparece en Moondance. Este disco me lo compré hace unos meses pero es ahora cuando estoy empezando a cogerle el gustillo (más bien, gustazo). Un gran disco y una gran canción. Ya sabéis, a comprarse el Moondance.

We were born before the wind
Also younger than the sun
Ere the bonnie boat was won as we sailed into the mystic
Hark, now hear the sailors cry
Smell the sea and feel the sky
Let your soul and spirit fly into the mystic

And when that fog horn blows I will be coming home
And when that fog horn blows I want to hear it
I don’t have to fear it
I want to rock your gypsy soul
Just like way back in the days of old
Then magnificently we will float into the mystic

And when that fog horn blows you know I will be coming home
And when thst fog horn whistle blows I got to hear it
I don’t have to fear it
I want to rock your gypsy soul
Just like way back in the days of old
And together we will float into the mystic
Come on girl...

Don't need a reason, Beth Orton

Don't need a reason, Beth Orton Tercera canción del Trailer Park de esta inglesita que tiene una voz que te deja de hielo. No sé si estará en el Emule, pero intentaros haceros con ella y con el disco entero. Es una maravilla. Ya que estoy, más recomendaciones:
- El libro de Alguien voló sobre el nido del cuco, de Ken Kesey. Llevo cuarenta páginas y casi no puedo parar de leerlo.

- Thanks, de Blueberry Hill. Un grupo catalán que hace música a lo Jayhawks. Canta una chica que se llama María Bennassar que simplemente imita a Emmylou Harris, pero lo hace tan bien que hasta parece original. Realmente no hacen nada nuevo, pero el disco suena genial y está hecho con un gusto con el que ya no se hacen las cosas por aquí. Las canciones son sencillitas y facilonas, pero eso es algo que pocos hacen bien ahora y ellos lo consiguen. Por cierto, las letras son en inglés, algo que a gente como vosotros, veteranos lectores de Shakespeare en versión original y ávidos devoradores de bootlegs de Dylan y los Beatles, no os preocupará.

Os dejo con la letra de Don't need a reason. Si nada de lo que he escrito aquí hoy os satisface, coged una corbata y ahorcaros o meteros paquetes de calcetines por el culo hasta que no podáis respirar.

Have you ever seen a sign that
Upon a time...there were...angels
You won't lose track 'cause
Upon their backs feel the weight of wings...

Why'd they fall, it's hard to tell
But some things you can buy yourself

Yeah we only hurt the ones we love
While...we don't need a reason
Only care for the thing we deserve
And that's something to believe in

I think I've seen a sign but it's a very fine line
If you...want it all
And don't lose track
Upon my back there's no weight of wings

When they shine, it's hard to say
But something's never fade away

And we only hurt the ones we love
While...we don't need a reason
Only care for the thing we deserve
Well that's something to believe in

So I've been calling angels down to earth
And I don't need a reason
Calling angels down to earth
Cause I believe we need them...

Yeah we only hurt the ones we love
While...we don't need a reason
You're gonna get all that you deserve
And all that you believe in

That you believe in
Do you need them?
If you need them
Do you know?...
Do you need them?
If you need them...who believes them...do ya know??...do ya know...

Such a short time...

War on war, Wilco

War on war, Wilco Gran canción de la que muchos consideran que es la mejor banda de rock del momento. Yo digo que es una gran banda, pero no sé si hacen pop, rock, country, rap... De todas formas, esto es una gran canción del Yankee Hotel Foxtrot.

It's a war on war
It's a war on war
It's a war on war
It's a war on war
It's a war on war
It's a war on war
It's a war on war
There's a war on

You're gonna lose
You have to lose
You have to learn how to die

Just watching the miles flying by
Just watching the miles flying by
You are not my typewriter
But you could be my demon
moving forward through the flaming doors

You have to lose
You have to learn how to die
if you want to want to be alive, okay?

You have to lose
You have to lose
You have to learn how to die
if you want to want to be alive

You have to die
You have to die
You have to learn how to die
if you want to want to be alive, okay?

Queen of the underworld, Jesse Malin

Queen of the underworld, Jesse Malin Este tipo es una mera copia de Ryan Adams. De hecho, The fine art of self destruction, su primer disco, está producido por él. Esto no quita para que sea muy bueno y esta canción muy bonita.

Queen of the Underworld

You say you want a revolution
Something you can touch
Like an age old contradiction
With alcohol and lust
And all the things you have are broken
And you can't go back if they've moved
From dysfunction to this function
You know I'm singing just for you

Queen of the underworld
Took a ride on the tilt-a-whirl
Meanwhile another girl

Out on the street you hear their laughter
And pretty green eyes have turned to blue
Everything you've heard I've gotten
Persecution's nothing new

Queen of the underworld
Took awhile baby to unfurl
Meanwhile another girl
Queen of the underworld

I never got an invitation
Never heard too much
I'm gonna make a reservation
But I'm not in a rush

And all across this alien nation
Or in a town called Resume Speed
Out on the highway of perfection
We only wanted to be free
Queen of the underworld, etc.
Don't turn around

I want you, Bob Dylan

I want you, Bob Dylan Ya que estamos...

The guilty undertaker sighs,
The lonesome organ grinder cries,
The silver saxophones say I should refuse you.
The cracked bells and washed-out horns
Blow into my face with scorn,
But it's not that way,
I wasn't born to lose you.
I want you, I want you,
I want you so bad,
Honey, I want you.

The drunken politician leaps
Upon the street where mothers weep
And the saviors who are fast asleep,
They wait for you.
And I wait for them to interrupt
Me drinkin' from my broken cup
And ask me to
Open up the gate for you.
I want you, I want you,
I want you so bad,
Honey, I want you.

Now all my fathers, they've gone down
True love they've been without it.
But all their daughters put me down
'Cause I don't think about it.

Well, I return to the Queen of Spades
And talk with my chambermaid.
She knows that I'm not afraid
To look at her.
She is good to me
And there's nothing she doesn't see.
She knows where I'd like to be
But it doesn't matter.
I want you, I want you,
I want you so bad,
Honey, I want you.

Now your dancing child with his Chinese suit,
He spoke to me, I took his flute.
No, I wasn't very cute to him,
Was I?
But I did it, though, because he lied
Because he took you for a ride
And because time was on his side
And because I . . .
I want you, I want you,
I want you so bad,
Honey, I want you.

Essence, Lucinda Williams

<i>Essence</i>, Lucinda Williams Lo bueno de estar estudiando es que se escucha más música de lo normal. Hacía tiempo que había descubierto esta canción y hoy la he vuelto a escuchar. Lo único que sé de Lucinda Williams es que en el The Delivery Man de Elvis Costello hace un dúo con él genial y que esta canción es grandiosa. Haceros con ella si podéis. A ver si algún día me pillo un disco de esta tía, que tienen pinta de estar bastante bien. Un abrazo a todos.

Baby, sweet baby, you're my drug
Come on and let me taste your stuff

Baby, sweet baby, bring me your gift
What surprise you gonna hit me with

Refrain:
I am waiting here for more
I am waiting by your door
I am waiting on your back steps
I am waiting in my car
I am waiting at this bar
I am waiting for your essence

Baby, sweet baby, whisper my name
Shoot your love into my vein

Baby, sweet baby, kiss me hard
Make me wonder who's in charge

Refrain:
I am waiting here for more
I am waiting by your door
I am waiting on your back steps
I am waiting in my car
I am waiting at this bar
I am waiting for your essence

Baby, sweet baby, I wanna feel your breath
Even though you like to flirt with death

Baby, sweet baby, can't get enough
Please come find me and help me get fucked up

Refrain:
I am waiting here for more
I am waiting by your door
I am waiting on your back steps
I am waiting in my car
I am waiting at this bar
I am waiting for your essence

Your eseence
Your essence

La cadena de la música

La cadena de la música Pues ya que Torpin me pasó la cadena hace mucho, voy a hacerla, que si no me sentiría mal (sabéis que no es así).

Cuánta música tengo en mi ordenador
14 gigas entre discos, vídeos y canciones sueltas.

Último disco que compré
Cold Roses, de Ryan Adams.

Canción que estoy escuchando ahora
Stop kickin' my heart around, de The Black Crows.

Cinco de mis discos favoritos
Difícil cinco favoritos. Voy a poner cinco muy buenos.
The Dirty South, de Drive-by Truckers.
Trailer Park, de Beth Orton.
Live 1966, de Bob Dylan.
Heartbreaker, de Ryan Adams.
Abbey Road

Cinco o más canciones que tienen sentido para ti
Es imposible reducirlo todo a cinco canciones, así que os vuelvo a dar cinco canciones maravillosas.
Firecracker, de Ryan Adams. Siempre que voy en el coche está puesto el Gold en la radio y da la casualidad de que siempre escucho esta canción. Extraño, no me canso de escucharla ni de tocarla. Es la primera que me viene a las manos cuando cojo la guitarra, aunque haya que tocarla con cejilla.
Tornadoes, de Drive-By Truckers. Preciosa. Ya os hablé de ella en el post anterior.
Almost hear you sigh, de The Rolling Stones. Siempre me pone la piel de gallina.
Lucha de gigantes, de Nacha Pop. Tengo que reconocerlo: yo era muy fan de Antonio Vega y de Nacha Pop. Los que hayan escuchado esta canción lo comprenderán.
Tangled up in blue, de Bob Dylan. Otra gran canción. Lo mejor de ella es que no sé que es lo mejor de ella. Para escucharla.

Cinco blogs a los que les paso la pelota
Pues a Fawkes, a Super Pera, a Tiempo Muerto, al marica del Sergio (Un lugar donde arder) y a Petazeta (si puede abrir su blog, claro)

Un abrazo a todos.

Tornadoes, Drive-by Truckers

<i>Tornadoes</i>, Drive-by Truckers Una canción de un grupo americano que merece la pena. Su último disco, The Dirty South, es una maravilla, una obra de arte, tanto por las canciones como por el arte. Tornadoes es la segunda de este disco. Cuenta la historia de un pueblo del Estados Unidos el día que pasó un tornado por allí. Hala, ya tenéis recomendación para esta semana. Un abrazo.

The clouds started forming 5:00 PM
The funnel clouds touched down five miles north of Russellville
Siren's were blowing, clouds spat rain
and as the thing went threw, I swear, It sounded like a train

"It came without no warning", said Bobby Jo McLean
She and husband Nolen always loved to watch the rain
It sucked him out the window, he ain't come home again
All she can remember is it sounded like a train

Pieces of that truckstop
litter up the highway
I been told.
And I hear that missing trucker ended up in Kansas
(or maybe it was Oz)

The Nightmare Tour ended for my band and me
the night all the shit went down
a homecoming concert, the night the tornadoes hit my home town
The few who braved the weather were sucked out of the auditorium
I can still remember the sound of their applause in the rain
as it echoed through them storm clouds, I swear, It sounded like a train.

Days like this, Van Morrison

Days like this, Van Morrison Es posible que esta no sea una de las mejores canciones de Van Morrison, pero sí encaja ahora mismo donde tiene que encajar. Viene en el disco homónimo, por si a alguno le interesa.

When it's not always raining there'll be days like this
When there's no one complaining there'll be days like this
When everything falls into place like the flick of a switch
Well my mama told me there'll be days like this

When you don't need to worry there'll be days like this
When no one's in a hurry there'll be days like this
When you don't get betrayed by that old Judas kiss
Oh my mama told me there'll be days like this

When you don't need an answer there'll be days like this
When you don't have no freeloaders out to get their kicks
When it's nobody's business the way that you wanna live
I just have to remember there'll be days like this

Oh, my mama told me
There'll be days like this
Oh, my mama told me
There'll be days like this


Mañana tengo clase de guitarra y partido de fútbol con mi clase (y con mi equipo de clase, por supuesto). Ya os contaré. Ahora me voy a ir a estudiar, que la semana que viene tengo examen de Historia y la cosa va jodida. Hasta otra.

Shooting star, Bob Dylan

Shooting star, Bob Dylan Mi hermano dice que es otra canción de inspiración católica o una oración. Yo no creo que sea así, a no ser que le des un par de vueltas a la letra. Yo sólo pienso que habla de un tío que está con la mente en blanco y de repente algo le recuerda a alguien. Creo que es la perfecta definición de melancolía. No hay tristeza ni alegría. Podría ser recordar algo jodido cuando el tiempo ha puesto polvo por encima. Puede ser también estar empanado, pero no, esta canción es demasiado bonita como para compararla con un programa de Sardá. Me quedo con la versión del MTV Unplugged. Me da igual lo que digáis, es de los mejores directos de Dylan. Por cierto, tiene la mejor versión de Knockin' on Heaven's door, así que el que crea que la de los Guns ´n roses mola más que ninguna... en fin, debería comparar.

Seen a shooting star tonight
And I thought of you.
You were trying to break into another world
A world I never knew.
I always kind of wondered
If you ever made it through.
Seen a shooting star tonight
And I thought of you.

Seen a shooting star tonight
And I thought of me.
If I was still the same
If I ever became what you wanted me to be
Did I miss the mark or
Over-step the line
That only you could see?
Seen a shooting star tonight
And I thought of me.

Listen to the engine, listen to the bell
As the last fire truck from hell
Goes rolling by, all good people are praying,
It's the last temptation
The last account
The last time you might hear the sermon on the mount,
The last radio is playing.

Seen a shooting star tonight
Slip Away.
Tomorrow will be another day.
Guess it's too late to say the things to you
That you needed to hear me say.
Seen a shooting star tonight
Slip away.

Piece of my heart, Janis Joplin

Piece of my heart, Janis Joplin Resulta que hoy es San Valentín y no he sido consciente de ello hasta que esta tarde me he sentado a ver el 40TV. Pues nada, como las canciones de Whitney Houston no son de mi agrado, os dejo una de otra mujer que cantaba desde el fondo de un corazón roto. El amor no es siempre como te lo pintan. De hecho, la mayoría de las veces es como en esta canción. Hala, Feliz San Valentín al que le haga ilusión. Para mí, ha sido un día de pijama y no de flores y bombones.

Oh, come on, come on, come on, come on!

Didn’t I make you feel like you were the only man —yeah!
Didn’t I give you nearly everything that a woman possibly can?
Honey, you know I did!
And each time I tell myself that I, well I think I’ve had enough,
But I’m gonna show you, baby, that a woman can be tough.

I want you to come on, come on, come on, come on and take it,
Take it!
Take another little piece of my heart now, baby!
Oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart now, darling, yeah, yeah, yeah.
Oh, oh, have a!
Have another little piece of my heart now, baby,
You know you got it if it makes you feel good,
Oh, yes indeed.

You’re out on the streets looking good,
And baby deep down in your heart I guess you know that it ain’t right,
Never, never, never, never, never, never hear me when I cry at night,
Babe, I cry all the time!
And each time I tell myself that I, well I can’t stand the pain,
But when you hold me in your arms, I’ll sing it once again.

I’ll say come on, come on, come on, come on and take it!
Take it!
Take another little piece of my heart now, baby.
Oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart now, darling, yeah,
Oh, oh, have a!
Have another little piece of my heart now, baby,
You know you got it, child, if it makes you feel good.

I need you to come on, come on, come on, come on and take it,
Take it!
Take another little piece of my heart now, baby!
oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart, now darling, yeah, c’mon now.
oh, oh, have a
Have another little piece of my heart now, baby.
You know you got it —whoahhhhh!!

Take it!
Take it! Take another little piece of my heart now, baby,
Oh, oh, break it!
Break another little bit of my heart, now darling, yeah, yeah, yeah, yeah,
Oh, oh, have a
Have another little piece of my heart now, baby, hey,
You know you got it, child, if it makes you feel good.

The Night They Drove Old Dixie Down (The Band)

The Night They Drove Old Dixie Down (The Band) The Band es un grupo americano marginado injustamente. Sin duda, han escrito algunas de las mejores canciones del rock en inglés, pero quizás el haber vivido tanto tiempo a la sombra de Dylan les terminó perjudicando. Empezaron tocando como banda de acompañamiento de un tal The Hawk, que era (o es, no sé si sigue vivo) una suerte de vaquero con sombrero tejano y botas de piel de serpiente con espuelas. En la película The Last Waltz canta un tema de Bo Didley que se llama 'Who do you love?'. La canción es simple, un riff de guitarra sencillo y un estribillo que se pega.

Estaba el grupo acompañando al halcón cuando alguien empezó a buscar una banda de acompañamiento para Dylan para la gira del año 1966 (esa que cambió el rock para siempre). Alguien les llamó y empezaron a tocar con él, aunque no eran la banda al completo como luego grabaron sus discos. El genio de Minnesotta no ha encontrado una banda todavía que encaje tan bien con él. Han sido los mejores acompañantes que ha tenido y que parece que nunca tendrá. Con él grabaron un directo inmenso (Before the Flood) y un disco de blues que primero se catalogó de rareza pero que la calidad de las canciones hizo que se publicase oficialemnte unos años después de grabarse: The Basement Tapes.

Como banda, es decir, tocando sus canciones, hay que destacar el Music from the Big Pink y la película de Martin Scorsese antes citada. Hay que decir que formaron una banda en el más amplio sentido de la palabra. Sólo hay que escucharles. Esta canción es simplemente un temazo. La voz principal es la del batería, Levon Helm. No resulta extraño en este grupo que cantase el batería. Todos lo hacían en alguna canción. Incluso se cambiaban los instrumentos y tocaban algunos la leche de raros. La letra cuenta la historia de un soldado del ejército sureño americano, Virgil Caine, que luchó en la Guerra Civil de su país (1861-1863, si la memoria no me falla). Tiene un aire muy solemne por la impresionante sección de viento y los coros. Los Sunday Drivers dicen que quieren ser como ellos por lo bien que cantan. Tienen toda la razón. Ya sabéis, conseguidla.

Virgil Caine is the name, and I served on the Danville train,

'Til Stoneman's cavalry came and tore up the tracks again.

In the winter of '65, We were hungry, just barely alive.

By May the tenth, Richmond had fell, it's a time I remember, oh so well,

The Night They Drove Old Dixie Down, and the bells were ringing,

The Night They Drove Old Dixie Down, and the people were singin'. They went

La, La, La, La, La, La, La, La, La, La, La, La, La, La,

Back with my wife in Tennessee, When one day she called to me,

"Virgil, quick, come see, there goes Robert E. Lee!"

Now I don't mind choppin' wood, and I don't care if the money's no good.

Ya take what ya need and ya leave the rest,

But they should never have taken the very best.

Like my father before me, I will work the land,

Like my brother above me, who took a rebel stand.

He was just eighteen, proud and brave, But a Yankee laid him in his grave,

I swear by the mud below my feet,

You can't raise a Caine back up when he's in defeat.

When I fall, Steve Earle.

When I fall, Steve Earle. Una de las últimas canciones que he descubierto es esta del disco Trascendental Blues. Todavía no he escuchado el último de Steve Earle, pero este es tremendo. Las canciones son enormes y están grabadas con sencillez (batería, bajo, guitarra acústica y guitarra eléctrica). En teoría, este tema es un clásico del country, pero no sé de quién es el original. La segunda estrofa está cantada por Stacey Earle (no sé si es su hermana o es una monja; en la página web pone Steve and sister Stacey Earle. No me queda claro). El caso es que la mujer te pone la piel de gallina desde el primer verso. Tengo otra teoría sobre esta canción, y es que pienso que el sentido original es religioso (el estribillo parece prueba más que suficiente). Sigo dándole vueltas a la idea de hacer una lista con las mejores canciones rock de insipiración católica, pero son muy poquitas. Me salen Let it be, Shooting Star o Every Grand of Sand, de Dylan, My Sweet Lord, de Harrison... Todos son unos temazos. Ya sabéis, si se os ocurre alguno más, dejadlo en los comentarios. De momento bajaros esta canción, que merece la pena.

Late at night on some dark deserted highway
On my way to another lonesome town
I thought I might see the first light of a new day
As it lay like fool’s gold on the ground

But whenever I’m feeling low
I won’t have to cry alone I know
‘Cause you will answer when I call
If I soar above the clouds and then
I come crashin’ back to earth again
You will catch me when I fall

All these years I’ve watched you trip and stumble
There were times that I feared that you were lost
But every tear that I dried after you tumbled
Comes to mind when I’m considering the cost

But whenever I’m feeling low
I won’t have to cry alone I know
‘Cause you will answer when I call
If I soar above the clouds and then
I come crashin’ back to earth again
You will catch me when I fall

In my heart there’s a place for you to run to
Anytime you’re tired and hurt and blue
For my part I have only to remind you
You will find me waiting when you do

But whenever I’m feeling low
I won’t have to cry alone I know
‘Cause you will answer when I call
If I soar above the clouds and then
I come crashin’ back to earth again
You will catch me when I fall

Crímenes perfectos, Andrés Calamaro

Crímenes perfectos, Andrés Calamaro Cuatro minutos y veinte segundos del mejor Calamaro. Una canción que va directamente a erizar la piel con una letra llena de nostalgia, para esas veces en las que la moneda ha caído por el lado de la soledad. Ya sabéis, no sirve de nada si no os la bajáis o la escucháis si la tenéis por casa.

¿Sentiste alguna vez lo que es, tener el corazon roto?,
¿Sentiste a los asuntos pendientes volver, hasta volverte muy loco?;

Si resulta que sí, si podras entender, lo que me pasa a mi esta noche;
ella no va a volver y la pena me empieza a crecer (adentro),
la moneda cayó por el lado de la soledad y el dolor;

Todo lo que termina termina mal, poco a poco,
y si no termina se contamina mal, y eso cubre de polvo;
me parece que soy de la quinta que vio el mundial setenta y ocho,
me tocó crecer viendo a mi alrededor paranoia y dolor,
la moneda cayó por el lado de la soledad (y el dolor);

No me lastimes con tus crimenes perfectos,
mientras la gente indiferente se da cuenta,
de vez en cuando solamente sale afuera la peor madera;

si resulta que si, si podras entender, lo que me pasa a mi esta noche;
ella no va a volver y la pena me empieza a crecer (adentro),
la moneda cayó por el lado de la soledad (y el dolor)

la moneda cayó por el lado de la soledad (otra vez),
la moneda cayó por el lado de la soledad.

No te bancaste, Andrés Calamaro

No te bancaste, Andrés Calamaro Una canción de "que te den". El otro día volví a escucharla después de enamorarme y desenamorarme por enésima vez en una semana. Se me quitan las ganas de entrarle a alguna tipa. Aclaración: por el contexto, "bancarse" puede traducirse por atreverse (o tener cojones, vaya).

No me gusta perder cuando juego,
digo la verdad cuando miento.
Esto era en serio pero vos no te animaste

Te fascina tener un problema
te creiste tu cara de nena
pudiste ser una reina y no te bancaste

No pasa nada sin los gritos de mama
tuviste miedo que te empezara a gustar

No me gusta perder cuando juego
digo la verdad cuando miento
Esto iba en serio pero vos no te animaste

No te animaste a ser mujer, sos un bebe
No te animaste a ser mujer. sos un bebe...

Tuviste miedo que te empezara a gustar
Pudiste ser una reina y no te bancaste

No te bancaste
No te bancaste...

Friday, I'm in love, The Cure

Friday, I'm in love, The Cure Quizás no sea la mejor canción de este grupo, pero sí es la primera que escuché de ellos y es una canción que puedo escuchar una y otra vez sin cansarme. También la tocamos los Holy Days. Por eso es una canción especial para mí. La letra es de la vena ñoña de Robert Smith (Mint car, Just like heaven, Boys don't cry...). Es la canción pop perfecta: tres minutos y medio, estructura sencilla, estribillo claro y melodía pegadiza. Las guitarras suenan muy limpias y hacen arpegios de acordes muy altos. Es preciosa cuando estás enamorado y ahora que no lo estoy, también suena genial. Ya sabéis, no creo que sirva de mucho que os leais la letra, la música está para escucharla y, aunque algunas letras merecen la pena, generalmente no está para ser leída.

i don't care if monday's blue
tuesday's grey and wednesday too
thursday i don't care about you
it's friday i'm in love

monday you can fall apart
tuesday wednesday break my heart
thursday doesn't even start
it's friday i'm in love

saturday wait
and sunday always comes too late
but friday never hesitate...

i don't care if mondays black
tuesday wednesday heart attack
thursday never looking back
it's friday i'm in love

monday you can hold your head
tuesday wednesday stay in bed
or thursday watch the walls instead
it's friday i'm in love

saturday wait
and sunday always comes too late
but friday never hesitate...

dressed up to the eyes
it's a wonderful surprise
to see your shoes and your spirits rise
throwing out your frown
and just smiling at the sound
and as sleek as a shriek
spinning round and round
always take a big bite
it's such a gorgeous sight
to see you eat in the middle of the night
you can never get enough
enough of this stuff
it's friday
i'm in love